Nejlepší tipy pro digitální fotografii

Ať už jste s fotografováním začátečníci nebo zkušenější, zde je několik našich oblíbených tipů, které vám pomohou zlepšit vaše fotografie.

Používejte pravidlo třetin

Toto pravidlo vám pomůže pořídit poutavé snímky pomocí jednoho z nejúčinnějších kompozičních pravidel. Chcete-li použít pravidlo třetin, představte si čtyři linie, dvě ležící vodorovně napříč snímkem a dvě svislé, které vytvářejí devět rovnoměrných čtverců. Některé snímky budou vypadat nejlépe s ohniskem ve středovém čtverci, ale umístění objektu mimo střed v jednom z průsečíků pomyslných čar často vytvoří estetičtěji komponovanou fotografii. Při kompozici fotografie podle pravidla třetin budou oči bloudit po snímku. Snímek komponovaný podle pravidla třetin je obvykle oku příjemnější.

Vyhněte se chvění fotoaparátu

Chvění fotoaparátu neboli rozmazání snímků je něco, co může potrápit každého fotografa, a zde je několik způsobů, jak se mu vyhnout. Nejprve se musíte naučit, jak správně držet digitální fotoaparát; používejte obě ruce, jednu kolem těla a druhou kolem objektivu, a držte fotoaparát blízko těla, abyste ho měli opřený. Při fotografování z ruky se také ujistěte, že používáte rychlost závěrky odpovídající ohniskové vzdálenosti vašeho objektivu. Pokud je rychlost závěrky příliš pomalá, jakýkoli nechtěný pohyb fotoaparátu způsobí, že celá fotografie bude rozmazaná.

Pravidlem je nefotografovat s rychlostí závěrky, která je pomalejší než vaše ohnisková vzdálenost, abyste tento problém minimalizovali:

1 / Ohnisková vzdálenost (v mm) = minimální rychlost závěrky (v sekundách)

Pokud tedy například používáte 100mm objektiv, neměla by být rychlost závěrky nižší než 1/100 sekundy. Kdykoli je to možné, používejte stativ nebo monopod.

Naučte se používat expoziční trojúhelník

Aby vaše fotografie vypadaly co nejlépe, musíte zvládnout tři základy: clonu, rychlost závěrky a citlivost ISO. Musíte také pochopit vztahy mezi těmito třemi ovládacími prvky. Když nastavíte jeden z nich, obvykle budete muset vzít v úvahu alespoň jeden z ostatních, abyste dosáhli požadovaných výsledků.

Použití automatického režimu se o tyto ovládací prvky postará, ale zaplatíte za to tím, že vaše fotografie nebudou vypadat tak, jak jste chtěli, a často vás zklamou. Lepší je naučit se používat režimy s prioritou clony nebo s prioritou závěrky a nakonec fotografovat v manuálním režimu.

Používejte polarizační filtr

Pokud si k objektivu můžete koupit jen jeden filtr, ať je to polarizační. Doporučený typ polarizačního filtru je kruhový, protože ty umožňují vašemu fotoaparátu používat TTL (přes objektiv) měření, například automatickou expozici. Tento filtr pomáhá redukovat odrazy od vody i kovu a skla; zlepšuje barvy oblohy a listí.

Vytvoření pocitu hloubky

Při fotografování krajin pomáhá vytvořit pocit hloubky, jinými slovy vyvolat v divákovi pocit, že je tam. Pro panoramatický pohled použijte širokoúhlý objektiv a malou clonu f/16 nebo menší, aby bylo popředí a pozadí ostré. Umístění objektu nebo osoby do popředí pomáhá vytvořit pocit měřítka a zdůrazňuje, jak je vzdálenost daleko. Pokud je to možné, použijte stativ, protože malá clona obvykle vyžaduje delší čas závěrky.

Používejte jednoduché pozadí

V digitální fotografii je obvykle nejlepší jednoduchý přístup, kdy se musíte rozhodnout, co má být na snímku, a zároveň do něj nezahrnout nic, co by odvádělo pozornost. Pokud je to možné, zvolte jednoduché pozadí – jinými slovy neutrální barvy a jednoduché vzory. Chcete, aby oko upoutal ústřední bod snímku, a ne barevná skvrna nebo podivná budova v pozadí. To je důležité zejména u snímku, kde je modelka umístěna mimo střed.

V interiéru nepoužívejte blesk

Blesk může působit ostře a nepřirozeně, zejména u portrétů v interiéru. Proto existují různé způsoby, jak můžete pořídit snímek v interiéru, aniž byste se uchýlili k použití blesku. Za prvé, zvyšte citlivost ISO – obvykle ISO 800 až 1600 bude mít velký vliv na rychlost závěrky, kterou můžete zvolit. Použijte co nejširší clonu – tak se na snímač dostane více světla a budete mít pěkně rozmazané pozadí. Použití stativu nebo objektivu se stabilizací obrazu (I.S.) je také skvělý způsob, jak se vyhnout rozmazání. Pokud bezpodmínečně musíte použít blesk, pak použijte blesk s hlavou, kterou můžete otáčet, a světlo nasměrujte šikmo ke stropu.

Zvolte správnou citlivost ISO

Nastavení ISO určuje, jak citlivý je váš fotoaparát na světlo a také jak jemné je zrno snímku. Volba ISO závisí na situaci – když je tma, musíme zvýšit ISO na vyšší číslo, řekněme na cokoli v rozmezí 400 – 3200, protože tím se zvýší citlivost fotoaparátu na světlo a my se pak můžeme vyhnout rozmazání. Za slunečných dnů můžeme zvolit hodnotu ISO 100 nebo automatické nastavení, protože máme k dispozici více světla.

Posun pro vytvoření pohybu

Pokud chcete zachytit objekt v pohybu, použijte techniku panorámování. Za tímto účelem zvolte rychlost závěrky přibližně o dva stupně nižší, než je nutné – pro 1/250 bychom tedy zvolili 1/60. Podržte fotoaparát na objektu s prstem v polovině spouště, abyste uzamkli zaostření, a až budete připraveni, pořiďte snímek a nezapomeňte sledovat jeho pohyb.

Pokud je to možné, použijte stativ nebo monopod, abyste se vyhnuli chvění fotoaparátu a získali jasné linie pohybu. Nebojte se hrát si s rychlostí závěrky, abyste dosáhli zajímavých efektů. Při pořizování nočního snímku použijte stativ a zkuste fotografovat s rychlostí závěrky nastavenou na 4 sekundy. Uvidíte, že pohyb objektu bude zachycen spolu s některými světelnými stopami. Pokud zvolíte vyšší rychlost závěrky, například 1/250 sekundy, nebudou stopy tak dlouhé a jasné; místo toho zmrazíte akci.

Vyzkoušejte si fotografování dalších kompozic s pohybujícími se objekty nebo pozadím, jako jsou vlny na pláži, davy procházejících se lidí, dojíždějící auta, s různými časy závěrky, abyste zachytili buď rozmazaný pohyb, nebo snímky, které vše ostře zmrazí v čase.

Při každém použití pomalých časů závěrky k rozmazání pohybu je velmi důležité, aby byl fotoaparát stabilizovaný, aby se eliminovalo chvění fotoaparátu. Doporučujeme přenosný stativ jako vynikající základní volbu pro fotografování s pomalými rychlostmi závěrky.

Ohodnoťte tento příspěvek!
0/5 (0)

Kateřina Vachová