Jak si sám vyměnit pneumatiku

Ať už jde o přezouvání na novou sadu pneumatik podle ročního období, nebo o výměnu defektu na dálnici, výměna pneumatik je základní dovednost, kterou by měl mít každý řidič v kapse. Můžete si ji nechat udělat v autoservisu nebo počkat, až vám na kraji silnice pomůže havarijní služba, ale vždy je rychlejší, levnější a často i efektivnější, když to zvládnete sami. Budete se díky tomu cítit skvěle a také mnohem jistěji!

Přinášíme vám podrobný návod, jak si sami vyměnit pneumatiku a jaké nářadí budete potřebovat, abyste se mohli bez potíží vrátit na silnici.

Jaké nářadí potřebujete k výměně pneumatiky?

Než se pustíme do výměny pneumatik, je nezbytné mít k dispozici správné vybavení, které nám umožní bezpečnou a efektivní výměnu pneumatik:

Zvedák na auto

Jedná se o základní vybavení pro výměnu pneumatiky. Autozvedáky se vyrábějí v různých velikostech, s různou nosností a různými funkcemi. Pro výměnu pneumatik doma nebo na silnici budete potřebovat zvedák s nosností alespoň 2 tuny. Měli byste také zkontrolovat maximální výšku zdvihu, abyste se ujistili, že zvedák zvedne vaše vozidlo dostatečně vysoko nad zem. Správnou výšku zvedání pro váš vůz najdete v návodu k obsluze vozidla; před nákupem zvedáku si ji ověřte.

Křížový klíč

Běžně známý také jako klíč na kola nebo čtyřcestná výztuha kol, se používá k povolování matic kol (nebo matic na kola) a k jejich opětovnému utahování po výměně pneumatik. Šířky klíčů na křížový klíč pro automobily zpravidla odpovídají nejběžnějším velikostem matic kol. Před nákupem byste však měli zkontrolovat, zda křížový klíč odpovídá velikosti matic vašich kol.

Momentový klíč

Je při výměně pneumatik nepostradatelný. Pomocí momentového klíče můžete zajistit správné utažení matic kol. Každý typ vozu má určitou doporučenou hodnotu točivého momentu a ujistit se, že odpovídá, je nesmírně důležité pro usazení a přilnavost kol. U většiny automobilů se specifický točivý moment obvykle pohybuje v rozmezí 110 N-m až 120 N-m (newtonmetrů) a závisí na modelu vozidla, velikosti ráfků, konstrukci (ocelové nebo hliníkové ráfky) a počtu šroubů. Jaká hodnota je pro vaše kola vhodná, najdete v návodu k obsluze vozidla.

Drátěný kartáč

V náboji kola, na čepu kola a na nápravě se mohly nahromadit uvolněné kousky rzi nebo nečistoty. Výměna pneumatiky může být vhodnou příležitostí k jejich odstranění a drátěný kartáč je pro tuto práci ideálním nástrojem.

Mazací tužka/značkovač nějakého druhu

Není to nezbytně nutné, ale rozhodně je užitečné mít možnost použít mazací tužku k označení původních poloh pneumatik. To je důležité při výměně pneumatik a skladování starých pneumatik na zimu nebo na léto. Doporučujeme používat následující zkratky: FL = přední levá, FR = přední pravá, RL = zadní levá, RR = zadní pravá.

6 tipů pro vlastní výměnu pneumatik

Najděte si rovný povrch a připravte vůz. Měli byste se ujistit, že máte pevný, rovný povrch, který zabrání odvalování vozu. Můžete také zablokovat kolo na opačné straně prknem nebo kamenem. Pokud se nacházíte v blízkosti silnice, zaparkujte co nejdále od provozu a zapněte výstražná světla. Vyvarujte se pokusů o výměnu pneumatiky na měkkém povrchu (tráva) a v kopcích. Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte první rychlostní stupeň nebo zpátečku, pokud se jedná o vůz s manuální převodovkou, a zaparkujte, pokud se jedná o vůz s automatickou převodovkou. Pokud se nacházíte na krajnici a měníte píchlou pneumatiku, nezapomeňte také nastavit výstražný signál, aby blížící se řidiči věděli, že je zde stojící vozidlo a že se něco děje. Je také dobré zkontrolovat rezervní pneumatiku před její montáží – není nic horšího, než když se namáháte s montáží nové pneumatiky a pak zjistíte, že je prázdná.

Nejdříve sundejte plastové kryty nebo obložení kol tak, abyste odkryli kovové matice kol. Pomocí křížového klíče povolte matice kol otáčením proti směru hodinových ručiček. V této fázi je nechcete příliš povolit ani zcela odstranit, jen natolik, aby byl porušen odpor. Tím, že při prvním povolování matic budete mít kolo na zemi, zajistíte, že budete otáčet maticemi, a ne kolem. Pokud je odpor velký a je to pro vás obtížné, můžete použít koleno a nohu, abyste získali páku na křížový klíč.

Nůžkový zvedák je nejběžnější a nejrozšířenější zvedák pro vlastní výměnu kol. K pohybu zvedáku nahoru a dolů se používá šroub. Než se rozhodnete, kam zvedák umístit, stojí za zmínku, že mnoho automobilů má podél dna vylisovaný plast. Pokud zvedák neumístíte na správné místo, plast při zvedání praskne. Pokud máte po ruce malý kousek dřeva, pomůže vám udržet stabilitu i pod ním.

Pokud si nejste jisti správným místem pro umístění zvedáku, podívejte se do návodu k obsluze vozidla, ale nejčastěji je nejvhodnějším místem pro zvedák boční strana vozu v blízkosti propíchnutého kola. U většiny moderních vozů je těsně za podběhy předních kol nebo před podběhy zadních kol malý zářez nebo značka, kam má být zvedák umístěn. U většiny dodávek nebo starších vozů s rámem hledejte místo pro zvedák na jednom z nosníků rámu těsně před předním kolem nebo před zadním kolem.

I když se to může zdát samozřejmé, je důležité zmínit, že byste NIKDY neměli dávat ruce nebo nohy pod vozidlo, protože by to bylo neuvěřitelně nebezpečné, kdyby auto spadlo. Zvedání může chvíli trvat a klíčová je zde trpělivost, takže postupujte pomalu, dokud se auto neodlepí od země o 10 – 15 cm nebo dokud se kolo, které měníte, nezvedne o několik centimetrů nad zem. Při zvedání se ujistěte, že je vůz stabilní. Pokud si všimnete nějaké nestability, třeba kvůli špatnému umístění zvedáku, spusťte zvedák a problém vyřešte ještě před úplným zvednutím vozu. Pokud si všimnete, že se zvedák zvedá pod úhlem nebo se naklání, spusťte jej a změňte jeho polohu tak, aby se mohl zvedat rovně.

Nyní, když je vůz zvednutý, můžete začít odstraňovat matice kol. Opět použijte křížový klíč a dbejte na to, abyste měli matice po demontáži v blízkosti. Po dokončení tohoto úkonu odstraňte prázdnou pneumatiku. Pokud je vůz starý, je možné, že se pneumatika přilepí kvůli korozi. Můžete zkusit udeřit gumovou paličkou do vnitřní poloviny pneumatiky, aby se pneumatika uvolnila, nebo použít náhradní pneumatiku k úderu do vnější poloviny. Pokud jste chtěli vnitřní stranu vyčistit kartáčem, je na to vhodná doba, než namontujete novou pneumatiku.

Postup montáže nové pneumatiky

  • Namontujte novou pneumatiku na kolo.
  • Rezervní nebo náhradní pneumatiku vycentrujte na čepy kola (známé také jako šrouby náboje) v místě, kde byly matice kola. Dbejte na to, abyste náhradní pneumatiku namontovali správným způsobem, nikoliv obráceně. Ventilový dřík pneumatiky ve tvaru koblihy by měl směřovat ven, směrem od vozidla. Pokud vaše vozidlo používá matice kol typu acorn, je snadné udělat chybu a nasadit je obráceně. Při utahování dbejte na to, aby tenčí část matice kola směřovala ke kolu.
  • Utáhněte je co nejvíce rukou a poté je pomocí křížového klíče dotáhněte tak, aby byly pevné a neprokluzovaly. Zatím je však nedotahujte úplně, protože počkáme, až bude vůz stát na zemi.
  • Spusťte vůz a utáhněte šrouby.
  • Jakmile je kolo zpět na voze, můžete jej začít pomocí zvedáku spouštět zpět na zem. Opět buďte trpěliví a nespěchejte, i když by to mělo být o něco snazší než zvedání vozu. Jakmile je vůz opět na zemi, vyjměte zvedák zpod vozu a začněte utahovat matice kol.
  • Je důležité dbát na to, aby byl u všech matic kol použit stejný utahovací moment. Pomocí křížového klíče utáhněte matice co nejvíce v rozsahu

Zdroj:

https://club.autodoc.co.uk/magazin/how-change-tyre-yourself

Ohodnoťte tento příspěvek!
0/5 (0)

Kateřina Vachová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.