Jak si sám vyměnit pneumatiku
Ať už jde o přezouvání na novou sadu pneumatik podle ročního období, nebo o výměnu defektu na dálnici, výměna pneumatik je základní dovednost, kterou by měl mít umět každý řidič. Můžete počkat, až vám na kraji silnice pomůže havarijní služba, ale vždy je rychlejší, levnější a často i efektivnější, když to zvládnete sami.
Jaké nářadí potřebujete k výměně pneumatiky?
Než se pustíme do výměny pneumatik, je nezbytné mít k dispozici správné nářadí, které nám umožní bezpečnou a rychlou výměnu pneumatik:
Zvedák na auto
Jedná se o základní vybavení pro výměnu prázdné pneumatiky. Autozvedáky se vyrábějí v různých velikostech, s různou nosností a různými funkcemi. Pro výměnu pneumatik doma nebo na silnici budete potřebovat zvedák s nosností minimálně 2 tuny.
Křížový klíč
Běžně známý také jako klíč na kola, se používá k povolování matic kol a k jejich opětovnému utahování po výměně pneumatiky. Šířky klíčů na křížový klíč pro automobily zpravidla odpovídají nejběžnějším velikostem.
Momentový klíč
Je při výměně pneumatik nepostradatelný. Pomocí momentového klíče můžete zajistit správné utažení šroubu kola. U většiny automobilů se specifický točivý moment obvykle pohybuje v rozmezí 110 Nm až 120 Nm ale také závisí na modelu vozidla, velikosti ráfků, konstrukci (ocelové nebo hliníkové ráfky) a počtu šroubů. Jaká hodnota je pro vaše kola vhodná, najdete v návodu k obsluze vozidla.
6 tipů pro vlastní výměnu pneumatik
Najděte si rovný povrch a připravte vůz. Měli byste se ujistit, že máte pevný, rovný povrch, který zabrání pohybu vozu. Pokud se nacházíte v blízkosti silnice, zaparkujte co nejdále od provozu a zapněte výstražná světla. Vyvarujte se pokusů o výměnu pneumatiky na měkkém povrchu (tráva) a v kopcích. Zatáhněte ruční brzdu a zařaďte první rychlostní stupeň nebo zpátečku, pokud se jedná o vůz s manuální převodovkou. Pokud se nacházíte na krajnici a měníte píchlou pneumatiku, nezapomeňte také nastavit výstražný signál, aby blížící se řidiči věděli, že je zde stojící vozidlo a že se něco děje. Je také dobré zkontrolovat rezervní pneumatiku před její montáží – není nic horšího, než když se namáháte s montáží nové pneumatiky a pak zjistíte, že je prázdná.
Nejdříve sundejte plastové kryty nebo obložení kol tak, abyste odkryli kovové matice kol. Pomocí křížového klíče povolte matice kol otáčením proti směru hodinových ručiček. V této fázi je nechcete příliš povolit ani zcela odstranit. Tím, že při prvním povolování matic budete mít kolo na zemi, zajistíte, že budete otáčet maticemi, a ne kolem.
Pokud si nejste jisti správným místem pro umístění zvedáku, podívejte se do návodu k obsluze vozidla, ale nejčastěji je nejvhodnějším místem pro zvedák boční strana vozu v blízkosti propíchnutého kola. U většiny moderních vozů je těsně za podběhy předních kol nebo před podběhy zadních kol malý zářez nebo značka, kam má být zvedák umístěn.
I když se to může zdát samozřejmé, je důležité zmínit, že byste NIKDY neměli dávat ruce nebo nohy pod vozidlo, protože by to bylo neuvěřitelně nebezpečné, kdyby auto spadlo. Zvedání může chvíli trvat a klíčová je zde trpělivost, takže postupujte pomalu, dokud se auto neodlepí od země o 10 – 15 cm nebo dokud se kolo, které měníte, nezvedne o několik centimetrů nad zem. Při zvedání se ujistěte, že je vůz stabilní. Pokud si všimnete nějaké nestability, třeba kvůli špatnému umístění zvedáku, spusťte zvedák a problém vyřešte ještě před úplným zvednutím vozu. Pokud si všimnete, že se zvedák zvedá pod úhlem nebo se naklání, spusťte jej a změňte jeho polohu tak, aby se mohl zvedat rovně.
Postup montáže nové pneumatiky
Montáž nové pneumatiky je relativně jednoduchý proces, ale je důležité jej provést správně, abyste zajistili bezpečnost a spolehlivost vašeho vozidla. Před zahájením montáže je důležité se ujistit, že máte všechny potřebné nástroje a že jste si přečetli a porozuměli pokynům výrobce pneumatiky.